Skip to main content

Ranskalaiset eivät ole tyytyväisiä lehdistön viimeaikaisiin väitteisiin, joiden mukaan ranskalaiset syövät nykyään enemmän burgereita kuin legendaarisia kinkku-juustopatonkeja. Puhetta vaihtoehtoisesta totuudesta on kuultu ympäri maan kahviloita ja vaikka burgerit ranskalaisille maistuvatkin, ovat patongit klassikko.

Maan leipurien liitto ei myöskään usko uutisiin, sillä patonkien myyntiä ei heidän mukaansa seurata millään tavalla. 2500 leipuria myy lukemattomia leipiä päivittäin mutta kukaan ei virallisesti seuraa menekkiä.

Jopa pariisilainen ravintolakonsultti Bernard Boutboul joka tutkimuksen teetti, lähti jälkikäteen perumaan sanojaan, sillä hänen mukaansa patonkien syöksykierre ei ole läheskään niin suuri kuin annetaan ymmärtää. Patonkien myynti on ollut selvässä nousussa, mutta vielä lujempaa on mennyt burgereilla. 2,4 miljardista myydystä patongista noin puolet oli kinkku-juustopatonkeja. Samaan aikaan burgereita myytiin 1,4 miljardia ja niitä oli tarjolla 85 % ranskalaisista ravintoloista. Boutboul haluaa lisäksi muistuttaa, että patongit ovat ranskassa mukaan otettavaa pikaruokaa siinä missä hampurilaiset syödään ravintolassa veitsellä ja haarukalla.

Tutkimus tehtiin vuosittaisen Pariisin Sandwich & Snack -messun alla ja tutkimuksen tehnyt Gira Conseil tutki yli 1000 ruokamyyjän vuosittaisia myyntejä.

Perinteisesti fine dining -ruoistaan tunnettu Ranska on todistettavasti lähtenyt mukaan burgerbuumiin, sillä se on ollut Amerikan jälkeen maailman toiseksi suurin myyntialue myös McDonald’sille jo muutaman vuoden.

Boutboul myöntää burgereiden ajaneen ohi ranskalaisista klassikoista, kuten steak frites tai blanquette de veau, mutta patonki on edelleen silti ranskalaisten suosikki.

Alkuperäinen artikkeli