Ramen Burgerin kehityskaari

Ramen Burgerin kehityskaari

Ramen Burgerin kehityskaari 1600 1000 Bööga

Brooklynistä Keizo Shimamoton käsistä alunperin lähtenyt ramen burger on noussut kansainväliseksi sensaatioksi, eikä syyttä. Tuoreet nuudelit keitetään ja prässätään “sämpyläksi”, joka paistetaan seesamiöljyssä.

“Ramen burger on rapea ja sitkoinen, mutta kun haukkaat siitä palan, erottuvat nuudelit suussa,” kertoo 39-vuotias Shimamoto.

Ramen-nuudeleista tehdyn sämpylän väliin Shimamoto laittaa vain rucolaa, mehukkaan pihvin ja kevätsipulia, sekä luonnollisesti joitain salaisia ainesosia, joita ei voi paljastaa julkisesti.

Shimamoton rakkaussuhde nuudeleihin alkoi jo lapsena, kun hän vieraili Japanissa. Los Angelesilainen Shimamoto yllättyi Japanin eri alueiden nuudelien erilaisuudesta ja halusi oppia lisää. Hän päätyi syömään nuudeleita myös ympäri kotikaupunkiaan Los Angelesia ja kun työt pankkialalla alkoivat mennä hankalaksi pörssiromahduksen jälkeen 2007, päätti hän muuttaa Tokioon opiskellakseen itsensä ramen-ekspertiksi.

Shimamoto vietti Tokiossa neljä vuotta pyörittäen kolmea eri ramen-ravintolaa matkustaen samalla ympäri Japania syöden rameneita. Vuoden sisällä hän oli nauttinut 600 annosta nuudeleita. Inspiraatio ramen burgerille ei kuitenkaan tullut perinteisestä ramen-kulhosta vaan Tokion kaduilla myytävistä ramen burgereista, joiden väliin laitettiin japanilaista marinoitua chashu-possua. Näistä ramen burgereista oli possu helppo korvata naudan jauhelihapihvilla.

2013 Shimamoto muutti New Yorkiin ja alkoi kehittää omaa burgeriaan. Muutama päivä ennen burgerin lanseerausta Brooklynin Smorgasburg-ruokatapahtumassa hän postasi kuvan luomuksestaan Instagramiin ja se muodostui heti viraali-ilmiöksi. Mies soitettiin aamutelevision haastatteluun lanseerauspäivänä ja burgereita myytiin 8 dollarin hinnalla yli kaikkien odotusten.

Vastaavia tuotteita onkin nykyään myynnissä ympäri maailmaa, mutta valitettavasti reseptien patentoiminen on lähes mahdotonta. Tosin Shimamoto pitää kopiointia imartelevana, eikä näe sen haittaavan omaa toimintaansa, sillä mies vain haluaa myydä parhaita mahdollisia nuudeleita asiakkailleen.

Lue lisää alkuperäisestä artikkelista.